Połączenie rzemiosła i sprzętu high-tech

Skanowanie 3D kadłuba łodzi

Daniel budowniczy łodzi

Zdjęcie 1: Daniel Lee, budowniczy łodzi

Cotswolds to region położony w samym sercu Wielkiej Brytanii. Nie jest miejscem w którym można spodziewać się producenta łodzi. Dla Daniela Lee, o którym mowa budowanie łodzi jest najlepszym projektem związanym z obróbką drewna. Ponieważ linie na łodzi bardzo rzadko są proste, formowanie łodzi stanowi nie lada wyzwanie.

Połączenie rzemiosła i technologii

Drewno i łodzie od najmłodszych lat były pasją Daniela. Jego ulubione to zabytkowe łodzie wyścigowe z okresu przedwojennego. Wierzy, że był to „złoty wiek” żeglarstwa, kiedy jakość i styl w budownictwie drewnianych łodzi były u szczytu. Fascynacją Daniela są zaawansowana technologia, nowoczesne metody budowy, projektowanie i to, jak wprowadza się zmiany w budowie łodzi.

Jego ojciec i dziadek zawsze „bawili się łodziami” i drewnem, więc budowa drewnianych łodzi stała się dla Daniela naturalną ścieżką zainteresowania, którą zdecydował się ostatecznie podążyć. Przez wiele lat chciał zająć się szkutnictwem na pełny etat. Teraz zrobił krok w stronę połączenia rzemiosła i sprzętu high-tech.

Od skanowania do produkcji: autentyczne odtwarzanie i replikacja cyfrowa

1.      Skanowanie 3D za pomocą EinScan H

Obecnie Daniel pracuje nad renowacją łodzi wyścigowej Stapley. Do przeniesienia łodzi do postaci cyfrowej Daniel wykorzystywał skaner 3D EinScan H.

Skanowanie 3d kadłuba łodzi

Zdjęcie 2: 3D przechwytywanie kadłuba łodzi wyścigowej Stapley za pomocą EinScan H

Ponieważ EinScan H jest bardzo wydajnym i przyjaznym w obsłudze urządzeniem jest idealnym narzędziem dla firmy Daniela produkującej łodzie. Skanowanie 3D za pomocą EinScan H jest płynne i łatwe, również w wymagającym technicznie środowisku. Urządzenie jest lekkie i poręczne, dzięki czemu manewrowanie nim wokół ogromnych obiektów w celu uchwycenia powierzchni nie stanowi problemu.

Skaner 3D EinScan H Shining 3D

Zdjęcie 3: Daniel skanuje cały kadłub łodzi wyścigowej Stapley w swoim warsztacie

Skanowanie 3D za pomocą EinScan H pozwala stworzyć autentyczny cyfrowy obraz kadłuba łodzi w oprogramowaniu EXScan. Łódź została zeskanowana na średnim poziomie szczegółowości z dokładnością do 1 mm.

Skan 3D kadłuba łodzi

Zdjęcie 4: Pełny kadłub łodzi wyścigowej Stapley w oprogramowaniu EXScan

Skan 3D kadłuba łodzi

Zdjęcie 5: Kadłub łodzi z oryginalnymi kolorami w oprogramowaniu EXScan

2.      Inżynieria odwrotna w Fusion 360

W dalszym procesie Daniel używa Fusion 360 do inżynierii wstecznej danych skanowania w celu stworzenia zestawów form. Dzięki tym informacjom  jest w stanie z grubsza obliczyć koszty replikacji łodzi wyścigowej Stapley przy użyciu nowoczesnych technologii i materiałów konstrukcyjnych.

Tworzenie równomiernie rozmieszczonych przekrojów w Fusion 360

Zdjęcie 6: Tworzenie równomiernie rozmieszczonych przekrojów w Fusion 360

Umieszczenie kilku równo rozmieszczonych przekrojów w celu stworzenia nowego kadłuba. 

Projekt kadłuba łodzi

Zdjęcie 7: Szkic nowego kadłuba

Rysunek nowych elementów kadłuba, pokładu i pawęży. Jest wystarczająco dokładny, aby można było uzyskać ilość materiału potrzebnej do produkcji nowej łodzi.

Rysowanie układu formy

Zdjęcie 8: Rysowanie układu formy

Rysunek przybliżonego układu formy. Oryginalne łodzie zawierają 6 warstw forniru mahoniowego, ułożonych w przeciwnych ukośnych kierunkach na formie, tworząc sztywną skorupę. Ta forma może być wykonana z wyciętych CNC arkuszy MDF, które zostaną połączone.

Projekt kadłuba

Zdjęcie 9: Projekt kadłuba

Forma jest następnie oskórowana za pomocą drewnianych listew, które byłyby owiewane i używane do tworzenia warstw forniru. Zewnętrzna powierzchnia tej formy musi pasować do wewnętrznego kształtu kadłuba.

Porównanie danych

Zdjęcie 10: Porównanie danych

Ostatnim krokiem jest porównanie danych skanowania z nowo wyciągniętym poszyciem kadłuba i pawęży.

Aby zebrać potrzebne dane do wyceny budowy repliki łodzi, Daniel potrzebował około dwóch godzin.
Jeśli wstępna wycena będzie do zaakceptowania, wówczas będą podejmowane dalsze kroki w celu uszczegółowienia projektu i wprowadzenia do niego poprawek.

Zdjęcia: dzięki uprzejmości Daniela Lee (Dan Lee Boat Building). Więcej informacji na temat Daniela i jego pracy z EinScan H można znaleźć na stronie www.danleeboatbuilding.co.uk

Dowiedź się więcej na temat skanera 3D EinScan H

0 Points


Facebook
YouTube
LinkedIn