Rekonstrukcja prehistorycznych stworzeń

Wprowadzenie prehistorycznej bestii w XXI wiek dzięki połączeniu sztuki i nauki

Konstantinos Fais opowiada, jak rozpoczął projekt, który ma na celu odtworzenie wizerunku jednego z najbardziej imponujących drapieżników, jakie istniały na ziemi.

Konstantinos od najmłodszych lat ma dwie pasje: sztukę i historię. Urodzony i wychowany w mieście Ioannina w północnej Grecji, w 2010 roku rozpoczął gruntowne studia nad literaturą starożytną grecką i rzymską, aby przedstawić ją poprzez swój artystyczny rozmach i kultywowanie. W 2017 roku odbyła się jego pierwsza wystawa.

Od tego czasu regularnie organizuje w całej Grecji wystawy malarstwa ze wszystkimi bez wyjątku pracami związanymi z starożytną literaturą grecką, a materiały, z którymi pracuje to głównie ołówek, tusz oraz pastele. Oprócz badania starożytnych pism, jego inspiracja opiera się na starożytnych znaleziskach, takich jak: wazony, płaskorzeźby, popiersia, posągi, monety, biżuteria i nagrobki.

W 2019 roku podzielił swoje zainteresowania na dwa sektory. Pierwszym z nich jest World Historic Shipping. Skupia się przede wszystkim na znanych w historii statkach, w większości wrakach. Drugi z nich to epoka prehistoryczna, od górnego neolitu do plejstocenu. Konstantinos chciałby poznać związek tego okresu w dziejach ziemi z mitologią grecką i światową. Prehistorię definiuje się jako wydarzenia, które miały miejsce przed istnieniem zapisów pisemnych w danej kulturze lub społeczeństwie.

Latem 2020 roku MADE Group, platforma non-profit dla innowacyjnych projektów społecznych i twórczych synergii, poprosiła Konstantinosa o dołączenie do grona twórców projektu STARTS. Jest on finansowany przez Komisję Europejską. W odniesieniu do tego projektu Konstantinos zwrócił uwagę, że załoga pracuje nad koncepcjami pozwalającymi opracować instalacje odtwarzające stworzenia paleontologiczne we współpracy z fundacjami, inżynierami, artystami i lokalnymi deweloperami.

Stworzenie, nad którym Konstantinos postanowił pracować, pochodzi z plejstocenu. Poszczycić się może największym okazem zęba szablowego, jaki kiedykolwiek znaleziono. Wszystko zaczęło się w marcu 2020 roku, kiedy jego uwagę przykuł artykuł w New York Times. W Urugwaju znaleziono ogromną czaszkę tak zwanego Populatora Smilodona.

Obraz 1: Oryginalny rysunek Populatora Smilodona

Smilodon Populator stał się szeroko rozpowszechniony w Ameryce Południowej. Był znacznie większy i silniejszy niż jego północnoamerykański brat, Smilodon Fatalis i znajdował się na szczycie łańcucha pokarmowego. Z równań allometrycznych wynika, że ta znaleziona niezwykle duża czaszka należała kiedyś do osobnika o wadze 435 kg.

Artysta był tak zafascynowany tą bestią, że gdy tylko skończył czytać artykuł, wpadł na pomysł zrekonstruowania większej części szkieletu zwierzęcia. Tak więc poza czaszką musiał odtworzyć żuchwę, szyję, bark, kość piersiową, lędźwiową, kość krzyżową miednicy i ogon. Konstantinos używając glinianych części na żelaznym zbrojeniu, ożywił szkielet bestii. Na jej wykonanie poświęcił ponad 1200 godzin (7 miesięcy) i prawie 60 kg gliny. Obiekt jest w skali 1:1, co przekłada się na całkowitą długość prawie trzech metrów, mierzoną od przodu czaszki do ogona.

Konstantinos i jego rzeźba Smilodon Populator

Obraz 2: Konstantinos i jego rzeźba Smilodon Populator

Cyfryzacja rzeźby: udostępnianie danych ze skanowania 3D na potrzeby edukacji i badań

Po ukończeniu rzeźby cenne i kruche kawałki olbrzyma zostały przetransportowane z Ioanniny do Aten. Rzeźba została złożona w firmie 3DHUB w Grecji, gdzie została zeskanowana. Do digitalizacji został wykorzystany wielofunkcyjny ręczny skaner 3D EinScan Pro HD, który bezproblemowo pomógł Konstantinosowi przenieść każdy element rzeźby szkieletu do świata 3D.

Obraz 3: Pojedyncze fragmenty rzeźby przed skanowaniem 3D

Cały proces trwał 3 dni i dostarczył modele obiektów o wysokiej rozdzielczości, które nadają się zarówno do zastosowań komercyjnych, jak i do celów edukacyjnych.

Skanowanie 3D pojedynczych elementów rzeźby za pomocą EinScan Pro HD

Obraz 4: Skanowanie 3D pojedynczych elementów rzeźby za pomocą EinScan Pro HD

Głowa rzeźby w oprogramowaniu ExScan

Obraz 5: Głowa rzeźby w oprogramowaniu ExScan

Widok z góry rzeźby w oprogramowaniu ExScan

Obraz 6: Widok z góry rzeźby w oprogramowaniu ExScan

Widok z boku rzeźby w oprogramowaniu ExScan

Obraz 7: Widok z boku rzeźby w oprogramowaniu ExScan

Obraz 8: Dane rzeźby wyświetlane w oprogramowaniu ExScan

Zespół zdecydował się na wykorzystanie skanera 3D EinScan Pro HD do wykonania projektu ze względu na jego wyjątkową zdolność do uchwycenia bardzo wysokich szczegółów przy zachowaniu dużej szybkości przechwytywania i możliwości śledzenia. Udało się zeskanować wszystkie części za jednym zamachem bez problemów ze śledzeniem podczas zmiany z przedniej na tylną stronę. Skaner bez problemu poradził sobie nawet ze skanowaniem w pełni zmontowanej rzeźby.

Ten artykuł został dostarczony przez 3DHUB. Oryginalny artykuł pojawił się na https://www.3dhub.gr/smilodon-populator-by-k-fais/
Blog Konstantinosa

Dowiedź się więcej na temat skanera 3D EinScan Pro HD

0 Points


Facebook
YouTube
LinkedIn