Škoda osiągnęła 5 gwiazdek w rankingu Euro NCAP dzięki symulacjom crash-testów ESI Group


Współpraca ESI Group  z firmą ŠKODA trwa już od ponad 20 lat. W tym czasie  specjaliści ŠKODY wielokrotnie badali i ulepszali proponowane projekty nowych pojazdów, a także rozwijali nową generację cech pasywnego bezpieczeństwa, korzystając przy tym z najnowocześniejszych materiałów. Dzięki symulacjom crash-testów wykonanym w systemie ESI Virtual Performance Solution (VPS) firma ŠKODA wprowadziła na rynek nowy, innowacyjny i bezpieczny pojazd, który uzyskał 5-gwiazdkową ocenę z Euro NCAP.

Wyzwanie

Nowatorski design w motoryzacji może dostarczyć problemów w spełnieniu najnowszych wymagań w zakresie bezpieczeństwa i wydajności. Bez wykorzystania symulacji numerycznych inżynierowie i projektanci nie są w stanie skutecznie sprawdzać różnych wariantów projektów na wczesnym etapie cyklu rozwoju produktu.

Historia

Ostatnie zmiany w przepisach bezpieczeństwa stworzyły nowe wyzwania dla wielu inżynierów projektantów. Dostarczenie na rynek produktu, który jest jednocześnie innowacyjny, bezpieczny, jak i atrakcyjnego wizualnie stało się wyzwaniem. To m.in.  z myślą o tych potrzebach firma ESI Group opracowała system Virtual Performance Solution (VPS).

Inżynierowie firmy ŠKODA korzystają z VPS już na bardzo wczesnym etapie procesu inżynierskiego, przed wykonaniem testów rzeczywistych. Podstawowy moduł VPS umożliwia im przeprowadzenie tysięcy symulacji w celu zbadania różnych wariantów projektowych, optymalizacji struktury pojazdu oraz pasywnego systemu bezpieczeństwa (np. poduszki powietrznej).

Niezwykle wysoki poziom dokładności symulacji  VPS umozliwia użytkownikom  uwzględnianie procesów produkcyjnych podczas testów zderzeniowych. Inżynierowie mogą przewidzieć m.in. w jaki sposób zmiany struktury wynikające z procesów odlewania, tłoczenia czy spawania wpływają na wytrzymałość pojazdu.

Dzięki VPS przeprowadzono także szczegółowe testy w celu obserwacji zachowania przodu samochodu, biorąc pod uwagę najnowsze przepisy dotyczące ochrony pieszych. Na podstawie wyników zmieniono konstrukcję maski, dzięki czemu sztywność jej przodu została znacznie zwiększona.

Korzyści

Używając ESI Virtual Performance Solution, inżynierowie ŠKODY byli w stanie wirtualnie przetestować wiele opcji i wprowadzić konieczne zmiany w projekcie, przed wykonywaniem testów rzeczywistych. Zastowanie systemu VPS opłaciło się, gdyż ŠKODA Superb otrzymała najwyższą ocenę w Euro NCAP oraz znacznie ograniczyła koszty związane z tworzeniem fizycznych prototypów.