Optymalizacja produkcji kompozytowej karoserii dzięki symulacjom w PAM-RTM


mvc

Brazylijska firma MVC Soluções em Plásticos, specjalizująca się w materiałach kompozytowych, stanęła w 2015 roku przed wyzwaniem wyprodukowania lekkiego i wytrzymałego panelu bocznego dla nowego modelu autobusu.

Z powodu dużych gabarytów  elementu (ok. 4m długości i  2m wysokości) ewentualne koszty modyfikacji narzędzi oraz samych prób i prototypów byłyby ogromne. Nie mogło być więc mowy o żadnych błędach projektowych. Aby uniknąć wad materiałowych i już w pierwszej próbie uzyskać produkt najwyższej jakości,  specjaliści z firmy MVC  poszukiwali optymalnego rozwiązania w kwestii optymalizacji czasu i ciśnienia wtrysku kompozytu.

Połączenie sił z firmą PPE(  specjalizującą się w  procesach wytwarzania kompozytów i posiadającej doświadczenie w pracy z programem PAM-RTM), pozwoliło opracować proces technologiczny LRTM (z ang. Light Resin Transfer Moulding). Umożliwił on otrzymanie żądanego produktu już w pierwszej próbie.

 

Firma MVC  dzięki wykorzystaniu odpowiedniego oprogramowania oraz partnerstwie  z PPE uniknęła wysokich nakładów finansowych na narzędzia i prototypy, a także przestojów i opóźnień w produkcji elementu. Kompozytową karoserię, wraz z opracowaniem technologii i produkcją narzędzi, udało się wyprodukować w zaledwie  5 tygodni.

Moduł PAM-RTM umożliwił producentom weryfikację zakładanej przez nich wejściowej technologii, dobrania odpowiednich strategii formowania oraz optymalizacji czasu i jakości procesu przed zbudowaniem prototypu.

W tym projekcie symulacja RTM pomogła nam zabezpieczyć i zoptymalizować proces produkcyjny. Dzisiaj używamy PAM-RTM firmy ESI nie tylko by oszacować parametry procesu, takie jak: czas wtrysku oraz jego ciśnienie, ale też by zoptymalizować geometrię form. – Jérôme RAYNAL, Sales and Export Director, Pôle de Plasturgie de l’Est (PPE)

Moduł PAM-RTM pozwolił na :

– Stworzenie form na podstawie zakładanego elementu wyjściowego;

– Dobranie optymalnej technologii;

– Weryfikację procesu przed rozpoczęciem produkcji;

– Sprawdzenie możliwości powstawania odkształceń cieplnych.